Home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

Escort mkII body (Nederlands / English)

26-7-2009:

Jaren geleden zag de vader van Marc een mooie Escort mkII bij een autosloperij staan. Nadat ze samen waren gaan kijken, kocht Marc de grijze Escort. Dit zou in de toekomst een nieuwe rallywagen kunnen worden. De Escort wachtte jarenlang in een schuur... Years ago the father of Marc saw a nice Escort mkII at a breakers yard. When Marc and his father looked at the car, Marc decided to buy the grey Escort. This could be a new rallycar in the future. The Escort waited for years in a barn... 

 

 

De grijze Escort mkII voor demontage;

The grey Escort mkII before dismantling

(Photo: Marc van Loon).

 

De carosserie is nog best goed voor een auto uit 1980. Er zijn wel wat roestige plekken en ook wat gaatjes, maar dat is allemaal nog goed te herstellen. In augustus 2008 zijn Marc en Marcel gestart met het demonteren van de Escort. Alleen als er tijd is, want het rijden van rally's gaat voor. De motorruimte en het interieur zijn als eerste aan de beurt, maar later gaan bijna alle onderdelen eraf. Die worden netjes verpakt in dozen voor in het Escort-magazijn!

For a car from the early eigthies it's in a good condition. There are some rusty places and even some holes, but they are easy to repair. In August 2008 Marc and Marcel have started to strip down the Escort. Just when they have time, because the rallies have to continue. Engine bay and interior first. But later almost all parts come off. They are neatly packed in carton boxes for the Escort-warehouse!

Motorruimte eerst;

Engine bay first

(Photo: Marc van Loon). 

De beide assen en de stuurinrichting laten ze onder de auto zitten, om de Escort gemakkelijk te kunnen verplaatsen. Zodra het interieur zo goed als leeg is, kunnen ze beginnen met het verwijderen van het geluiddempend materiaal. De auto is bijna klaar voor de kleine reparaties en het inbouwen van de rolkooi.

They leave both axles and steering sytem under the car, for easy of handling. When the interior is allmost empty, they can start to remove the sound deadening material. The car is almost ready for the small repairs and building the the roll cage in.

 Het interieur is bijna leeg; The interior is almost empty (Photo: Marc van Loon).

Marcel bikt het geluiddempend materiaal eraf,

Marcel is cutting away the sound deadening material

(Photo: Marc van Loon).

Gaat het team de auto zelf voorzien van kooi, doorlassen en verstevigen? Maar ze hebben al zoveel projekten, en het rijden van de rally's gaat voor. Daarom zoeken ze firma's die gespecialeeerd zijn in het bouwen van rally Escorts. Sommige bedrijven reageren niet op de offerte aanvragen, ondanks de moeite die Marc doet. Andere bedrijven zijn erg duur. Op de Escort RS2000 met de zestienkleps kop, die ze begin 2009 gekocht hebben (zie het hoofdstuk "RS2000 groep 2"), zit een aluminium plaatje met een naam en serienummer. Zo komt Marc op de website van Bob Dowen Rally Services terecht: www.bobdowen.co.uk Na verschillende E-mails en telefoongespreken zijn ze akkoord en heeft het van Loon Rallyteam er een buitenlandse sponsor bij! Het team gaat reclame maken voor Bob Dowen Rally Services in Nederland, België en Duitsland en krijgt in ruil daarvoor korting op de bouw van de Escort body.

Vrijdag 14 augustus vertrokken Joris, Jos en Marc heel vroeg via Antwerpen naar Calais. Daar reden ze de auto, trailer en daarop de grijze Body in de trein. Een half uurtje later stonden ze in Folkstone en zetten ze hun reis voort naar Zuid Wales. Bij Londen was het nog even druk, maar daarna schoot het goed op en 's middags om 15.15 lokale tijd waren ze in Cwmbran, waar Bob Dowen Rally services is gevestigd.

Will the team themselves build the cage in the car, stich weld the Escort and make it stronger? They have so many projects already, and the driving of rallies is their first priority. Therefore they seek firms specialised in the building of rally Escorts. Some firms don't react on the request for quotations, despite all efforts from Marc. Other companies are really expensive. On the Escort RS2000 with the 16 valve head they bought at the beginning of 2009 (see the chapter "RS2000 group 2", although not in English). there is an aluminium plate with a name and serial number. And so Marc finds the website of Bob Dowen Rally Services: www.bobdowen.co.uk After several e-mails and telephone conversations, they have made an agreement and the van Loon Rallyteam has an other foreign sponsor! The team makes a lot of publicity for Bob Dowen Rally Services and in exchange they get a discount on the build of the Escort body.

Friday the 14th of August Joris, Jos and Marc left early for their journey to Calais. First through Belgium to Calais in France. There they took the train in the Eurotunnel with car, trailer and the grey Escort body. 25 minutes later they were already in Folkstone. A few traffic jams on the M25 but 15.15 hours local time they were in Cwmbran (South Wales), where Bob Dowen Rally Services is located.

De grijze Escort op de trailer in de trein naar Folkstone,

The grey Escort mkII body on the trailer in the train to Folkstone

(Photo: Marc van Loon).

Er stonden diverse wagens bij Bob Dowen: een hele mooie rally Fiesta (deze is trouwens te koop!), een snelle groep 4 Escort mkII met Duratec motor, één Escort mkI, één Escort mkI in aanbouw en één Escort mkII in aanbouw. Die middag en avond praten ze met voornamelijk Bob over de kooi, het verstevigen en het modificeren van de body. In een paar maanden tijd zal Bob en zijn team de dertig jaar oude Escort body veranderen in een groep 4 rally body! En op deze site kun je de vorderingen bijhouden, dus blijf kijken!

They saw several cars at Bob Dowen: a very nice rally Fiesta (it's for sale!), a fast group 4 Escort mk2 with a Duratec engine, one mkI, and one mkI and mkII body ready for welding. That afternoon and evening they talked about the cage for the Escort body, the strengthening and other modifications with mainly Bob. In a few months time Bob and his team will transform the 30 years old body in a group 4 rally body! And on this site you can see the transformation from week to week, so keep watching!

 

Dit is de rally Fiesta gebouwd door Bob Dowen Rally Services in hun werkplaats, This is the rally Fiesta build by Bob Dowen Rally Services in their work shop(Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Dit is de werkplaats van Bob Dowen Rally Services, This is the workshop of Bob Dowen Rally Services (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Zoals beloofd is hier de eerste update. Het team van Bob Dowen Rally Services (BDRS)is gestart met het werk aan de Escort. Alle ramen, de twee deuren, de motorkap en de kofferdeksel zijn gedemonteerd. Ook de twee voorschermen zijn gedemonteerd, niet alleen omdat ze ruimte moeten maken om alles door te lassen, maar ook omdat die te roestig waren.  Maandagmorgen gaat de Escort aan het spit en kan het lassen beginnen! Here's the update as promised. Week 35: The team from Bob Dowen Rally Services (BDRS) has started the work on the mkII Escort. All the windows, the two doors, the bonnet and the boot are removed. Also the two front wings are removed, not only because they needed space for stitch welding, but also because they were to rusty. Monday morning the Escort will go on the jig and they will start welding!

 

Rechter voorscherm is gedemonteerd, Right front wing is removed (Photo: Jude from BDRS).

 

Ramen, deuren en kofferdeksel zijn ook gedemonteerd, Windows, doors and boot are also removed (Photo: Jude from BDRS).

 

De Escort is klaar om maandagmorgen op de "jig" te gaan. Op de achtergrond is de kofferruimte te zien met aluminium benzinetank en dry sump tank van een heel mooie groep 4 Escort. The Escort is ready to go on the jig monday morning. In the background you can see the trunk with alloy fuel and dry sump tank of a beautiful group 4 Escort (Photo: Jude from BDRS).

 

Week 36: De Escort is aan het spit gemonteerd. De wielen, de voor- & achteras, veren en schokdempers zijn gedemonteerd. Daarna is het team begonnen met het verwijderen van alle tectyl van de onderkant van de Escort.  Week 36: The Escort is mounted on the jig. Wheels, front & rear axle, springs and shocks are removed. After that the team has started to remove all tectyl from the underside of the Escort. 

 

De Escort body kaal aan het spit, The Escort bodyshell on the jig (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

De onderkant van de Escort is zo goed als kaal, The underside of the Escort is almost blank (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

 

Week 37: Er is flink wat gelast en verstevigd:

  • de carosseriebalken zijn doorgelast,
  • er zijn twee "skids" aangebracht voor de voorste bladveerbevestigingspunten,
  • de bevestiging van de voorpoten zijn verstevigd met een extra plaat en
  • de voorste chassisbalken zijn verstevigd door een driehoek te lassen tegen het schutbord.

Week 37: The welding on the car has started:

  • the chassis legs are seam welded,
  • two skids are welded in place (before the spring leaf mounts),
  • the strut top plates are doubled and
  • the chassis legs & fire wall are strenthened with gussets.

 

De chassisbalken zijn duidelijk zichtbaar doorgelast, The chassis legs are already seam welded (Photo: BDRS).

 

Zogenaamde "skids" zijn aangebracht voor de bevestigingspunten van de bladveren, skids are welded in place just before the leaf spring mounts (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

De bevestiging van de voorpoten is al verstevigd, the strut top doublers are welded in place (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

29 September 2009: Hier is weer een update van het werk aan de Escort carosserie:

  • een gedeelte van de gelaste body is geverfd,
  • er zijn links en rechts "front chassis skids" gelast,
  • de originele versnellingsbaktunnel is eruit geslepen met een haakse slijper.

29th of September: here's again an update of the work on the Escort shell: 

  • a part of the welded shell is painted,
  • two front chassis skids are welded in place (left and right),
  • the original gearbox tunnel is cut out.

 

14 Oktober 2009: Hier is weer een update van Bob Dowen Rally Services uit   Zuid -Wales. Op de foto's zijn de volgende veranderingen te zien:

  • versnellingsbaktunnel, uitlaattunnel en differentieeltunnel zijn erin gelast.
  • de achterschermen zijn reeds gedeeltelijk eruit geslepen.

14th of October 2009: here's again an update from Bob Dowen Rally Services from Cwmbran (South Wales). On the next photo's you can see the following changes: 

  • Gearbox tunnel, Exhaust tunnel and differential tunnel welded in place.
  • the rear wings are already cut.

 

De grotere versnellingsbaktunnel en de uitlaattunnel zijn in de body gelast. The bigger gearbox tunnel and the exhaust tunnel are welded in the body (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Ook de grotere differentieeltunnel voor de Atlas-as is reeds aangebracht. Also the diff tunnel is welded into place (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

De achterschermen zijn reeds gedeeltelijk weggeknipt. The rear wings are already cut (Photo: Bob Dowen Rally Services). 

 

11 November 2009: Hier is weer een update van Bob Dowen Rally Services. Op de foto's zijn de volgende veranderingen te zien:

  • Er is een nieuwe voorzijde in de carrosserie gelast,
  • er is ruimte gemaakt voor een grote radiator en
  • de radiateur bevestigingen zijn verstevigd.

11th of November 2009: here's again an update from Bob Dowen Rally Services. On the next photo's you can see the following changes: 

  • A new front is welded in the body,
  • more space for a large radiator and
  • the radiator mounts are strengthened.

 

Nieuw voorzijde, radiator ruimte en verstevigingen. New front, more space for large radiator, mountings strengthened (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Nieuwe voorzijde gelast in de carrosserie. New front welded in the body (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

 

Nieuwe voorzijde erin gelast en actie achter. New front welded in place and action at the rear! (Photo: Bob Dowen rally Services).

 

24 November 2009: Hier is weer een update. Op de foto's zijn de volgende veranderingen te zien:

  • de ruimte voor de 4-link ophanging is in de carosserie gelast,
  • de mogelijkheid voor verticale schokdempers is geschapen, 
  • op de plaats van de achterbank is een afdichtingswand geplaatst en
  • de achterste binnenschermen zijn erin gelast.

24th of November 2009: here's again an update. On the next photo's you can see the following changes: 

  • the 4-link body boxes are welded in the body,
  • the turrets (for the vertical shock absorbers) are installed,
  • the rear firewall is already temporarily mounted and
  • the rear inner arches are welded in place.

De gemodificeerde passagiersruimte, the modified passengers space (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Nu gezien vanuit de kofferruimte, Now seen from the luggage room (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

28 November 2009: De rolkooi is al in de Escort geplaatst! Je kunt zien dat de achterafsteuning bevestigd is tussen twee driehoeken die gelast zijn aan de binnenschermen en aan de turrets. Dit werd al gedaan bij de fabriekswagens eind zeventiger jaren. De voeten van de rolkooi staat op flinke verstevigings-platen, die ook aan de zijkant van de carosserie zijn vastgelast.

28th of November 2009: The roll cage is mounted in the Escort. You can see the backstays are mounted to the inner arches and turrets. This was already normal practice with the works cars in the late seventies! The reinforcement plates are bigger than the minimum surface area and also welded to the side of the body for extra strength.

De rolkooi is gemonteerd in de Escort, The roll cage is mounted in the Escort (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

De voet van de rolkooi en de onderplaat, The roll bar fixing plate on the big reinforcement plate (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

20 December 2009: De Escort is nu bijna klaar! Er is een heleboel werk verzet:

  • De kooi is helemaal geinstalleerd en bevestigd, 
  • de professionele stoelframes zijn in de carosserie gelast,
  • de bevestiging voor het versnellingsbakpookrubber is af, 
  • het tankframe, het platform voor de dry sump tank en de accubak zijn in de kofferruimte gelast,
  • de aluminium voorspoiler en de complete uitbouwkit zijn gemonteerd op de carosserie die inmiddels weer op zijn assen staat!

20th of December 2009: The Escort is almost ready! A lot of work has been done:

  • The roll cage is completely mounted in the Escort,
  • professional seat frames are welded into the body,
  • the gear lever gaiter surround is ready,
  • Base mount for alloy fuel tank, mount for dry sump tank, and the battery tray are welded in the boot,
  • alloy front spoiler and alloy wheelarches are mounted on the body, which is standing on here axles again!

De rolkooi is helemaal geinstalleerd en bevestigd. The roll cage is completely installed in the Escort (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Professionele stoelframes zijn in de carosserie gelast. Professional seat frames are welded into the body (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Het tankframe, het platform voor de dry sump tank en de accubak zijn in de kofferruimte gelast. Base mount for alloy fuel tank, mount for dry sump tank, and the battery tray are welded in the boot (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Aluminium voorspoiler en uitbouw is bevestigd! Alloy front spoiler and alloy wheelarches are mounted on the body (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

23 December 2009: De Escort body is nu helemaal klaar! Het volgende is de afgelopen dagen nog uitgevoerd:

  • De koffervloer is gedeeltelijk verlaagd om niet één, maar twee asfalt-reservewielen mee te kunnen nemen!
  • Een demonteerbare stang is geïnstalleerd om straks de voetensteun van de navigator aan te kunnen bevestigen.
  • een veerpootbrug is gemonteerd tussen de op de body vastgelaste steunen, net als bij de voormalige Ford fabriekswagens.

Niet alle veranderingen aan de carrosserie zijn genoemd en gefotografeerd. Sommige wijzigingen blijven het geheim van de vakman met meer dan 36 jaar rally-ervaring, zowel in rijden als prepareren!

23th of December 2009: The Escort body is now completely ready! The last activities were:

  • The boot floor is partly lowered for carrying not one, but two spare tarmac wheels!
  • A detachable bar is installed for mounting the navigators foot rest when the car is sprayed.
  • A strut brace is mounted between two brackets welded on the body shell, just as with the former Ford works cars.

Not every alteration to the body shell is mentioned and showed on the pictures. Some alterations will stay the secret of the expert with more than 36 years experience in driving & preparation!

 

De koffervloer is gedeeltelijk verlaagd om twee asfalt-reservewielen mee te kunnen nemen! The boot floor is partly lowered for carrying two spare tarmac wheels! (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Een demonteerbare stang is gemonteerd voor de voetensteun. A detachable bar is installed for the navigators foot rest (Photo: Bob Dowen Rally Services).

 

Een veerpootbrug is ook geïnstalleerd. A strut brace is also mounted (Photo: Bob Dowen Rally Services).

Dinsdag 29 december vertrokken Marc en René met auto en aanhanger naar Wales. Eerst naar Calais, daar op de trein door de Eurotunnel en dan door Engeland naar Wales. Net in Wales aangekomen kwamen we in een file terecht, vanwege de gevallen sneeuw... Maar zonder problemen kwamen we bij de Bed & Breakfast. 's Avonds aten we in de lokale pub en bespraken we met Bob Dowen en een rallyvriend van hem de verschillende soorten voor- en achterwiel-ophangingen. Nadat ze enkele locale bieren (Brains!) hadden genuttigd, kwamen er ook de sterkere verhalen...

Woensdagmorgen 30 december gingen Marc en René na een "full Welsh" ontbijt naar Bob Dowen Rally Services. Daar bekeken ze allereerst de Escort, het gereviseerde Engelse diff voor de groep 1 Escort en de beschermplaat voor de Atlas as. Nadat Marc de rekening betaald had en de Escort op de trailer stond dronken ze nog een thee samen, maakten ze nog een groepsfoto bij de Escort en gingen vervolgens op weg naar huis. Bij de Eurotunnel was het erg druk en na vier uren wachten, konden ze eindelijk de trein in rijden. In Frankrijk en België regende het hard en ze waren dan ook blij toen ze veilig en wel thuis waren.

Marc and René went to Wales with car and trailer on Tuesday the 29th of December. First to Calais, there they took the train through the Eurotunnel and then driving through England to Wales. Just arrived in Wales they got stuck in a traffic jam because of the snow on the road... But without problems they arrived at the Bed & breakfast. In the evening they had their dinner in a local pub and talked with Bob Dowen and a rally pal of Bob about suspension parts and rear axles. After drinking some local pints (Brains!), there were also the rally stories...

Wednesday morning the 30th of december Marc and René went to Bob Dowen Rally Services after eating a full Welsh breakfast. There they looked at the Escort, the revised English diff (with LSD) for their group 1 Escort and the diff skid for the group 2 version. After paying the bill, pushing the Escort on the trailer, they drunk a tea together, made a group photo in front of the Escort and then went for home. At the  Eurotunnel it was very crowded and after waiting four hours, they finally could drive on the train. In France and Belgium it was raining hard and they were happy to get home safely.

Groepsfoto voor de Escort met van links naar rechts Marc van Loon, Bob's zoon, René Soetens en Bob Dowen,

Group photo before the Escort with from left to right: Marc van Loon, Bob's son, René Soetens and Bob Dowen

(photo: Jude from Bob Dowen Rally Services).

 

De Escort op de trailer in de trein door de Eurotunnel. The Escort on the trailer in the train through the Eurotunnel (Photo: Marc van Loon).

Zaterdag 10 Januari werkten Marc en Marcel aan de Escort. Buiten heerste er een gevoelstemperatuur van circa -10 graden door de koude wind, binnen in de werkplaats was het een comfortabele +6 graden! Marc en Marcel gingen de Escort spuitklaar maken, dat wil zeggen zoveel mogelijk demonteren! Ze demonteerden:

  • de veerpootbrug,
  • de voetensteun voor de navigator,
  • de bevestiging voor het versnellingsbakpookrubber,
  • de accubak,
  • de motorkap en het scharnier,
  • de motorkapsteun,
  • de kofferdeksel, het slot en de vanger,
  • de ramen in de deuren,
  • de raammechanismen,
  • de groep 4 aluminium carterplaat,
  • de zijramen, de achterraam en de voorruit
  • en nog meer!

Saturday the 10th of Januari Marc and Marcel worked in their workshop. Outside it was freezing cold with the wind blowing hard, in the workshop it was a comfortable +6 degrees Celsius! Marc and Marcel were demounting as much parts as possible, because the Escort should be sprayed in a week. The following goods were demounted from the Escort:

  • the strut brace,
  • the detachable bar (for mounting the navigators foot rest),
  • the gear lever gaiter surround,
  • the battery tray,
  • the bonnet and the mechanism,
  • the bonnet stay,
  • the boot, the lock,
  • the windows in the doors,
  • the window mechanism,
  • the group 4 alloy sump shield,
  • the side windows, rear window and front window
  • and even more!

De groep 4 aluminium carterbeschermplaat; the group 4 Alloy sump shield (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 12 januari werkten René en Marc aan de Escort. René demonteerde de deuren, de deurvangers en de veren voor de achterklep. Marc straalde enkele losse delen, omdat er wat “vliegroest” op zat: de pookrubberhouder, de navigatorvoetensteunbalk en de veerpootbrug. Na het stralen is niet alleen de roest verdwenen, ook is het oppervlak wat ruwer geworden, zodat de verf goed kan hechten! Daarna haalden Marc en René alvast de reserveonderdelen uit het magazijn:

1 originele kofferdeksel,

1 polyester kofferdeksel met spoiler,

1 motorkap en

2 deuren.

 

René ging daarna alvast de vliegroest van de Escort verwijderen. Marc demonteerde de drie stalen steunen van de aluminium carterplaat. De eerste van de drie steunen werd nog gestraald. Tenslotte beschermde Marc de gestraalde delen met een laagje zinkspray. Morgen de twee andere steunen!

Tuesday the 12th of January Marc and Rene worked on the Escort. René dismantled the doors, the door catchers and the springs for the trunk. Marc shot blasted some loose parts, as some "flash rust" was on them: the gear lever gaiter surround, the detachable bar (for mounting the navigators foot rest),and the strut brace. After blasting the rust not only disappeared, but also the surface became a bit rougher and that will improve the attachment of the paint. Then Marc and Rene already picked some of the spare parts from their warehouse:
1 original trunk lid,
1 polyester trunk lid with spoiler,
1 hood and
2 doors.

After that Rene removed the flash rust of the Escort. Marc dismantled the three steel supports of the alloy group 4 sump guard. The first of the three supports is shot blasted. Finally Marc protected the blasted parts with a layer of zinc spray coating. Tomorrow the two other supports will follow!

De drie stalen steunen van de groep 4 carterplaat: twee onbehandeld en 1 gestraald; the three supports for the alloy group 4 sump shield: two with flash rust, one shot blasted (Photo: Marc van Loon).

 

Woensdag 13 januari heeft Marc de overige twee carterplaatsteunen en de accubevestiging gestraald. Daarna werden deze delen ook meteen beschermd met een laagje zinkspray.

Wednesday the 13th of January Marc shot blasted the other two sump guard supports and also the battery tray made by BDRS. After the blasting these parts were also protected with a layer of zinc spray coating.

De accubevestiging en de twee steunen zijn (net) gespoten; the battery tray and the two supports have received a coating (Photo: Marc van Loon).

Donderdag 14 januari heeft Marc alvast een gedeelte van het plaatwerk gekit met een Polyurethaan kit (benzinebestendig). Met name de aluminium afscheidingswand tussen de kofferruimte en de passagiersruimte. 

Zondag 17 januari hebben Floor, Greetje, Marc en Tessa samen nog even aan de Escort gewerkt. Vliegroest wegschuren, interieurruimte stofzuigen en naden kitten!

Thursday the 14th of January Marc tested already the new (fuel resistant) Polyurethane sealant. He used it on the alloy sheet between the boot and the passenger space, the fire wall. That fire wall should be liquid proof.

Sunday the 17th of January Floor, Greetje, Marc and Tessa worked together in and round the Escort. Sanding, vacuum cleaning and sealing!

 Floor en Tessa zijn aan het schuren; Floor and tessa are sanding (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 19 werkten Floor, Marc en René aan de Escort. Floor stofzuigde de kofferruimte en de passagiersruimte, daarna ging ze weer spelen. René schuurde de gehele motorruimte. Marc schuurde de passagiersruimte, die nu bijna helemaal geschuurd is. Ook smeerde hij met polyurethaankit de naden dicht rond de differentieeltunnel en de "4-link body boxes".

Tuesday the 19th of January Floor, Marc and René worked on the Escort. Floor vacuum cleaned the boot and the passenger space and than went on playing. René sanded the whole engine compartment. Marc sanded the passengers space, which is almost ready. He also sealed the large diff tunnel and the two 4 link body boxes.

 De grote differentieeltunnel is afgekit; the large diff tunnel is sealed (Photo: Marc van Loon).

Zaterdag 23 januari schuurde Marc het laatste stuk van de passagiersruimte. Daarna stofzuigen en ontvetten. Vervolgens kitte hij de naden dicht van de uitlaat- en versnellingsbaktunnel. Marcel kwam 's middags ook helpen en schuurde de kofferruimte. Daarna verzamelde ze de losse plaatwerkdelen en zetten ze alles in de servicebus. Daarna brachten ze de Escort naar sponsor Verstappen (www.bverstappen.com) die de auto en de losse delen gaat spuiten.

Saturday the 23th of January Marc sanded the last section of the passengers space. After that vacuum cleaning and degreasing. Then sealing of the exhaust and gearbox tunnel. Marcel helped with sanding the luggage room. Together they collected all the body panels and spare parts and placed them in the service van. At last they brought the Escort to one of their sponsors: Verstappen (www.bverstappen.com) who will spray paint the car and all loose pieces.

 De Escort bij Verstappen in Lierop; the Escort at Verstappen in Lierop (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 26 januari brachten Jos en Marc de gestraalde en reeds in de zinkspray gespoten delen nog even naar Verstappen.

De twee standaard motorkappen zijn al geschuurd en geplamuurd. Ook heeft Verstappen een proefplaatje gespoten in de kleur "Ford Diamond White". Greetje, Jos, Marc en Marcel vergeleken de kleur van het proefplaatje met de kleur van de groep 2 Escort. De kleur van het proefplaatje is slechts ietsjes te donker / te geel / te warm. Daarom zal Verstappen nog een tweede proefplaatje spuiten.

Tuesday the 26th of January Jos and Marc brought the sand blasted and zinc spray coated parts to Verstappen.

The two standard bonnets are sanded and filled. Also Verstappen sprayed a test plate in the color "Ford Diamond White". Greetje, Jos, Marc and Marcel compared the color of the test plate with the color of the Group 2 Escort. The color of the test plate was just a little bit to dark / to yellow / to warm. Therefore Verstappen will make a second test plate.

  

De twee standaard Escort mkII motorkappen, the two standard Escort mkII bonnets (Photo's: Marc van Loon).

 

De kooi is voor het schuren en spuiten even gedemonteerd. Daarna is de Escort helemaal geschuurd, in de primer gespoten en weer geschuurd. Nu heeft de Escort ook zijn witte kleur gekregen. En de kooi is weer gemonteerd in de auto. De motorkappen, kofferdeksels en allerlei kleine onderdelen moeten nog hun dekkleur krijgen. De deuren hadden echter nog een roestprobleempje wat eerst nog opgelost moet worden!

The cage is demounted before the Escort is sanded, sprayed in primer and sanded again. The Escort has now received his final layer of white coating. The cage is again mounted in the car. The bonnets and all other parts are already sprayed in primer. The doors have a rust problem at the underside, that has to be solved before painting! 

 De Escort Body is nu geheel wit gespoten, The Escort Body is painted white (Photo: Marc van Loon).

De wit gespoten Escort Body voor het bedrijf B. Verstappen, the white Escort standing for the company B. Verstappen (Photo: Marc van Loon).

 

De rotte stukken zijn uit de deuren geslepen en nieuwe stukken zijn in de deuren gelast. Daarna slijpen, plamuren, schuren, spuiten, schuren, spuiten totdat er weer vier harde mooie witte deuren klaarstaan! Ook de motorkappen en kofferdeksels zijn mooi wit gespoten. Een aantal kleinere metalen delen zijn zwart gespoten. Marc en Greetje hebben samen alle delen met de servicebus opgehaald.

22 Juli heeft Marc al enkele nieuwe onderdelen voor de Escort opgehaald bij sponsor Sandtler in Bochum: 2 benzinepompen, 2 montagesetjes, 4 slangpilaren, benzineslang, een FIA hoofdstroomschakelaar met trekkabel en een driehoekige sticker.

's Avonds heeft hij de gelaste plekken en de kleine holtes van de 4 deuren voorzien van een laagje tectyl. We willen namelijk dat de Escort nog lang goed en mooi blijft! Ook de binnenzijde van de onderste rand van de kofferdeksel werd voorzien van een laagje tectyl.

28 juli heeft Marc ook de holle delen van de body zelf beschermd met een laagje tectyl: de kokerbalken, de chassisbalken en nog enkele holle ruimtes. Ook de ruimtes tussen de platen van de rolkooi en de bodem van de Escort zijn voorzien van een laagje tectyl.

Ook het platform voor de benzinetank is aan de binnenzijde nog voorzien van een beschermend laagje tectyl

The rotten bits at the underside of the doors have been cut away. The doors are now welded, grinded, filled, sanded and sprayed. Now they are solid and nicely white again! Also the bonnets and the boots are sprayed white. Several small bits received a coat of black paint. Marc and Greetje collected all parts with the servicebus.

The 22 of July Marc has collected already some new parts for the Escort at their sponsor Sandtler in Bochum (Germany): 2 fuel pumps, 2 fuel pump mounting kits, 4 unions, fuel hose, a FIA cut off switch, a T-handle pull cable and a 1 electrical cut off switch decal.

In the evening Marc has protected the welded areas of the 4 doors with a layer of tectyl. They want the Escort to stay nice and white at the outside! Also the inside of the boot has received a layer of tectyl.

The 28th of July Marc has also protected the hollow pieces of the body with a layer of tectyl: the box girders, the hollow boxes and other hollow spaces. Also the four places were the roll cage plates are attached to the floor of the Escort have received a layer of tectyl between.

Also the inside of the tank platform has received a protective layer of tectyl.

 

De nieuw gespoten deur heeft een beschermend laagje tectyl gekregen / the freshly painted door has received a layer of tectyl (Photo: Marc van Loon).

De RS turbo heeft in augustus en september meer aandacht gehad dan de mkII. Maar de laatste weken is Marc wel al druk bezig de beste onderdelen te selecteren voor de mkII. Dat leverde een uitgebreide wenslijst op! Bij Sandtler heeft Marc nog meer onderdelen besteld:

  • electrische brandblusinstallatie
  • motorkapbevestiging
  • kofferdeksel veren
  • startknop
  • oliedrukmeter
  • olietemperatuurmeter
  • voltmeter
  • watertemperatuurmeter
  • rode kontrolelampjes
  • metalen tuimelschakelaars en nog enkele kleine delen.

's Maandags bij Sandtler besteld, 's woensdags al afgeleverd en goed verpakt! Ook de eerste specifieke Escort mkII delen zijn besteld bij een leverancier:

  • aluminium benzinetank met schuimvulling (om te voldoen aan de Annexe K)
  • bevestigingsset voor de benzinetank
  • aluminium vulmond & cap
  • aluminium race radiator

En ook deze aluminium delen zijn gearriveerd. De radiator en de tank zijn al even gepast.

Gaten in de hoedenplank worden bij rallywagens vaak dichtgeplakt met tape. Maar Marc heeft de ervaring dat die vaak weer losraken. Daarom maakt Marc zaterdag 6 november de gaten dicht met stukjes glasweefsel en een hars gemengd met harder. Daarna spoot hij de stalen bevestigingsbanden van de aluminium tank in de zinkspray.

In August and September the RS turbo has had more attention than the mark II body. But the last weeks Marc is busy selecting the best parts for the mkII. That resulted in a big wish-list! Marc has ordered some more parts at Sandtler:

  • electric fire extinguisher system
  • bonnet pins kit
  • competition boot springs
  • starter button
  • oil pressure gauge
  • oil temperature gauge
  • volt meter
  • water temperature gauge
  • red warning lights
  • metal flick switches and more small parts.

Ordered on monday, delivered well packed on wednesday! Also the first specific Escort markII parts are ordered from GRP4 Fabrications:

  • alloy fuel tank foam filled (to comply with Annexe K rules)
  • fitting kit for the fuel tank
  • alloy remote filler bowl with cap
  • alloy racing radiator

And also these alloy parts have arrived! We already checked the space were they will be fitted.

Many rally drivers use tank tape to seal all holes in the rally car. But Marc thinks that tape will get loose some day. Saturday, the 6th of November Marc uses pieces of glassfiber matting and resin (mixed with hardener) to close all the holes. Next he coated the steel mounting strips of the alloy fuel tank with a few layers of zinc coat.

 

 De lamineerhoek in de werkplaats / the laminating work space in the work shop (Photo: Marc van Loon).

 

 

Enkele gaten zijn al dichtgeplakt met een glasvezelmatje en hars / Several holes are already sealed with glassfiber and resin (Photo: Marc van Loon).

 

 

De stalen bevestigingsbanden voor de aluminium tank gespoten in de zinkspray / the steel mounting strips have received a layer of zinc spray coating (Photo: Marc van Loon).

 

Dinsdag 9 november heeft Marc de strips nog een keer gespoten. Daarna heeft hij alle naden van de hoedenplank en fire wall dicht gekit met een bruine kit. Dan kun je goed zien waar het kit al tussen zit en waar niet!

Tuesday the 9th of November Marc has given the steel strips another coating of zinc spray. After that he sealed all the seams of the parcel shelf and the fire wall. 

Beide bevestigingsbanden hebben meerdere lagen zinkspray ontvangen / the mounting strips have received several layers of zinc spray coating (Photo: Marc van Loon).

 

De gaten in de hoedenplank zijn gedicht, alle naden zijn gekit / The holes in the parcel shelf are closed, all seams are sealed (Photo: Marc van Loon).

In het weekend heeft Marc de voormalige gaten in de hoedenplank aan de bovenzijde geplamuurd met een polyesterplamuur. Op dinsdag 16 november heeft Marc de plamuur mooi vlak geschuurd en ook de rest van de hoedenplank lichtjes geschuurd. Daarna stof- en vetvrij maken en vervolgens heeft hij de hoedenplank voorzien van een laag zwarte verf. Dat geeft later minder spiegelingen in de achterruit. Ook de tankbevestigingsbanden hebben enkele laagjes zwarte verf gekregen.

In the weekend Marc has filled the old holes in the parcel shelf with a polyester filler. Tuesday the 16th of November he has sanded the polyester filler and the rest of the parcelshelf. Then he cleaned the surface until it was dust and oil free. Next he painted the parcel shelf matt black, so it will be subnstantially free from gloss or sheen. The steel strips for the mounting of the fuel tank have also received several layers of black paint.

 De hoedenplank is zwart geverfd / The parcel shelf is painted black (Photo: Marc van Loon).

Sinds woensdag 17 november heeft het van Loon Rallyteam er een nieuwe sponsor bij: GRP4 FABRICATIONS! Dit bedrijf uit Ierland levert met name kwaliteitsonderdelen voor rally Escorts en die komen bij dit project natuurlijk heel goed van pas! Binnenkort zullen dan ook de eerste onderdelen binnenkomen!

Donderdag 18 november heeft Marc het dashboard geschuurd en ontvet. Die krijgt binnenkort ook een nieuw laagje zwarte verf. Daarna heeft hij de zwarte bevestigingsbanden gepast en alvast het eerste gat geboord in het tankplatform en door de bodem van de Escort.

Marc vindt dat de Escort body zwart hoort te zijn achter de grille. Dat vindt hij veel mooier als de auto van voren gefotografeerd wordt, en helemaal met flitslicht. Daarom heeft Marc in het weekend de voorzijde van de Escort helemaal afgeplakt en de ruimte achter de grille en de twee kleine koelsleuven matzwart gespoten. Daarna heeft hij nog de Escort afgeplakt rondom het dashboard en de A-stijlen, want die wil hij ook nog matzwart spuiten. 

Since wednesday the 17th of November the van Loon Rallyteam has a new sponsor: GRP4 FABRICATIONS! This Irish company delivers especially parts for rally Escorts and these quality parts are of course very welcome for this project! Soon we will recieve the first shipment of these Escort rally parts!

Thursday the 18th of November Marc has sanded the dashboard and cleaned it. The dashboard will aslo receive a fresh layer of black paint soon. Thereafter he has drilled the first hole in the fuel tank platform and through the bottom of the Escort.

Marc thinks that an Escort should be black behind the front grille. That gives better results when the car is pictured at the front, especially with flash photography. That's why Marc has covered the front of the car with newspapers and masking tape and sprayed the metal behind the front grille and the two cooling holes matt black. After that he masked the white metal around the dashboard and the A-pillar, because they also will be matt black soon.

 De voorzijde van de Escort is afgeplakt / Front side of the Escort is covered (Photo: Marc van Loon).

 Marc in actie / Marc in action (Photo: Greetje Hans).

 Het resultaat! / the result! (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 24 november heeft Marc de Escort nog even verder afgeplakt rondom het dashboard en de beide A-stijlen. Daarna heeft hij het dashboard en de stijlen geschuurd, ontvet en helemaal schoongemaakt. Daarna heeft hij alles matzwart gespoten.

Tuesday the 23th of November Marc has covered the Escort around the dashboard and both A-pillars with newspapers and masking tape. After sanding, degreasing and cleaning he has sprayed the dashboard and both A-pillars matt black.

De Escort is afgeplakt rondom het dashboard en de beide A-stijlen / The Escort is covered in newspapers around the dashboard and both A-pillars (Photo: Marc van Loon).

Dashboard en beide A-stijlen zijn matzwart gespoten / Dashboard and both A-pillars are painted matt black (Photo: Marc van Loon).

In het weekend heeft Marc het dashboard en de beide A-stijlen nog van een extra laagje zwarte verf voorzien. Daarna heeft hij verschillende met name specifieke Escort rally-onderdelen besteld die niet geleverd worden door Sandtler en GRP4 Fabrications, zoals onder andere:

  • de benzinedrukregelaar,
  • de AP "Monte Carlo" remset voor de vooras,
  • 2 bladveren,
  • een polyester motorkap,
  • 2 luchthoorns,
  • een lichtgewicht documentenmap (voor op de passagiersdeur) en
  • nog enkele onderdelen voor de RS turbo.

Veel RS2000's hebben een zwarte balk gespoten op de achterzijde tussen de achterlichten. Marc heeft gekeken bij de RS2000 groep 1 en bij de RS2000 groep 2. Daarna heeft hij besloten dat hij op de Escort dezelfde zwarte balk wil als bij de groep 1 RS2000. Donderdagavond 2 december heeft Marc de achterzijde van de Escort afgeplakt (en nog een paar keer afgekeken!) en vervolgens geschuurd, ontvet en twee keer matzwart gespoten.

Inmiddels zijn er al veel onderdelen binnengekomen, onder andere alle delen die hierboven in dit tekstblok genoemd zijn.

In the weekend Marc has given the dash board and both A-pillars an extra layer of black paint. After that he made a list of specific Escort rally parts that Sandtler and GRP4 Fabrications don't deliver. He has ordered among others these parts at two firms from the UK:

  • fuel filter and pressure regulator,
  • a AP Monte Carlo front brake kit,
  • 2 leaf springs,
  • a fibreglass bonnet,
  • a twin air horn kit,
  • a light weight map pocket and
  • some parts for the RS turbo.

A lot of RS2000's have a rectangular between the rear lights sprayed black. Marc has looked at the rear side of the RS2000 groep 1 and the RS2000 groep 2. Than he decided to paint the rear of this Escort also matt black. Thursday evening he masked the rear (and peeked a few times to the RS2000 groep 1), sanded the rear, cleaned and degreased it and sprayed the rear rectangular two times matt black.

A lot of parts have arrived already, among others all the parts described in this text block.

 De achterzijde van de Escort is afgeplakt / The rear side of the Escort is masked (Photo: Marc van Loon).

 en nu ook matzwart gespoten / and now also painted matt black (Photo: Marc van Loon).

Zaterdag 11 december heeft Marc de gaten geboord voor de stalen bevestigingsbanden die de aluminium benzinetank van GRP4 Fabrications bevestigen. Daarna keek hij of de tank, de vulopening, de reservewielhouder en twee reservewielen in de kofferruimte passen. Gelukkig was dat geen probleem. Vervolgens boorde Marc de 4 gaten voor de reservewielhouder en de 2 keer 3 gaten voor de vulmond. Toen alle gaten geboord waren, haalde Marc alle losse onderdelen weer uit de kofferruimte en spoot de polyester matjes aan de binnenzijde van de kofferruimte ook netjes wit. Tenslotte monteerde hij de wielhouder in de kofferruimte.

Saturday the 11th of December Marc has drilled the holes for the steel strips that will secure the GRP4 Fabrications alloy fuel tank. Than he tried if the fuel tank, the alloy filler and two spare wheels would fit in the luggage room. Fortunately that was no problem at all. Next he drilled 4 holes for mounting the spare wheel holder and two times 3 holes for mounting the alloy filler. After the drilling Marc took all the parts out of the luggage room and sprayed the polyester matting as white as the rest of the luggage room. At last he mounted the spare wheel holder with 4 bolts in the luggage room. 

Passen in de kofferruimte / fitting the parts in the luggage room (Photo: Marc van Loon).

 De kofferruimte is weer helemaal wit / The luggage room is white again (Photo: Marc van Loon).

Inmiddels is er een pallet binnen gekomen met GRP4 Fabrications onderdelen!  Een heleboel onderdelen die niet aan een groep 1 RS2000 zitten en ook op de zestienkleps Escort van het team niet voorkomen... Donderdag 16 december monteerde Marc de ontluchtingsslang aan de tank en samen met Jos monteerde hij de benzinetank vast in de Escort.

In het weekend monteerde Marc de benzinepompen en de drukregelaar losjes op de aluminium steun. Daarna paste hij of er genoeg ruimte is voor de Dry sump tank en de catch tank van het dry sump systeem. Waarschijnlijk gaat dat net! Tenslotte zaagde Marc de vulslang op maat en bevestigde die losjes tussen de tank en de vuller. 

Woensdag 22 december demonteerde Marc de reservewielhouder, omdat hij een verstevigingsplaat aan de onderzijde wil monteren. Daarom zocht Marc een aluminium traanplaat en zaagde die op de gewenste maat. Vervolgens gebruikte Joris de kolomboormachine om vier gaten in de plaat te boren en te verzinken. Daarna monteerden ze de plaat en de reservewielhouder weer in de kofferruimte.

A pallet full of GRP4 Rallyparts is arrived at our workshop. And for us these parts are new, as they aren't mounted on a groep 1 RS2000, nor on the gravel spec 16-valve Escort of the team... Thursday the 16th of December Marc mounted the venting hose on the fuel tank and together with Jos the mounted the fuel tank in the boot.

In the weekend Marc mounted the two fuel pumps and the fuel pressure regulator on the alloy holder. Then he looked if there is enough room for the dry sump tank and the catch tank. It seems just enough! Then he measured the fuel filler hose, cut it to the right length and mounted it between the alloy tank and the filler.

On wednesday the twentysecond of December Marc demounted the spare wheel holder, because he wants a mounting plate at the underside for more strength. Therefore he took an alloy diamond plate and cut it to the right dimensions with a hacksaw. Joris drilled four holes in it on the pillar type drilling machine and deburred the holes. After that they mounted the plate and the spare wheel holder again. 

Aluminium benzinetank en reservewielhouder zijn gemonteerd, benzinepompen en drukregelaar zijn losjes bevestigd aan de aluminium steun / Fuel tank and spare wheel holder are mounted in the luggage room, fuel pumps and pressure regulator are mounted on the alloy holder (Photo: Marc van Loon).

Links kun je de dry sump tank en de catch tank zien / On the left you can also see the alloy dry sump tank and the catch tank (Photo: Marc van Loon).

De afgelopen dagen heeft Marc nog wat kleine onderdelen die nodig zijn voor de opbouw van de Escort gekocht en besteld. Op woensdag 29 december sleutelde Marc weer verder aan de Escort. In de kofferbak kan hij even niet vooruit, daarom nu aan de voorkant van de Escort. GRP4 Fabrications heeft een mooie aluminium "grille" voor de 2 onderste openingen geleverd. Deze grille beschermt de aluminium GRP4 radiator tegen stenen. De grille wordt met drie boutjes bevestigd aan de drie meegeleverde steuntjes. Marc boorde 6 gaten in de voorzijde van de Escort voor de bevestiging van de drie steuntjes. Daarna schuurde hij de drie steuntjes en gaf ze aan beide kanten een laagje zinkspray ter bescherming. De volgende dag spoot hij de steuntjes zwart. Inmiddels zijn de drie zwarte steuntjes bevestigd aan de Escort met popnagels. Daarna is de grille vastgeschroefd op de steuntjes.

The past few days Marc has bought some small parts that are needed for the building of the Escort. Wednesday the 29th of December he has worked on the Escort again. In the boot he's waiting on some small parts, so therefore he started working on the front side of the Escort. GRP4 Fabrications has delivered a nice aluminium mesh panel with mounting brackets to cover the lower radiator slots. Marc has drilled 6 holes in the front of the Escort to pop rivet the three brackets to the front plate of the car. Marc has sanded the three brackets and gave them a layer of zinc spray coating at both sides. The next morning the brackets received a layer of matt black paint at both sides. The three black brackets are now pop rivited in the Escort. After that the alloy mesh panel was bolted to the three brackets.

 De steuntjes zijn zwart gespoten / the three brackets are painted black (Photo: Marc van Loon).

 De aluminium grille is gemonteerd / the alloy mesh panel is mounted in place (Photo: Marc van Loon).

In het weekend heeft Marc de ventilator vastgeschroefd op de radiator, de sensor erin gedraaid en de dop erop gemonteerd. Daarna paste hij de radiator in de Escort en boorde vier gaten in de aluminium bevestigingsflenzen. Na het afbramen monteerde Marc de radiator in de auto.

Dinsdag 4 januari monteerde Marc de dry sump tank op de metalen grondplaat. De vier gaten in de bevestigingsplaat onder de dry sump tank komen niet precies overeen met de vier bevestigingsgaten in de metalen grondplaat. Daarom eerst passen, dan aftekenen en dan enkele gaten in het aluminium iets groter vijlen aan de benodigde zijdes, totdat de vier bouten passen.

Ondertussen demonteerde Joris de reservewielhouder en de aluminium plaat onder de auto. Op de aluminium plaat monteerde Joris een paar rubberen strips, en daarna monteerde hij alles weer. Nu is er geen ruimte meer tussen de aluminium plaat en de bodem van de Escort en hierdoor staat de reservewielhouder veel vaster in de kofferbak. Marc paste nog even het accuframe in de kofferruimte.

In the weekend Marc bolted the fan to the alloy GRP4 Fabrications radiator, he screwed the sensor in the radiator and mounted the radiator cap. Than he fitted the radiator in the Escort, drilled four holes in the alloy flanges. After that he deburred the four holes and mounted the radiator assy in the empty engine bay.

 

Tuesday the 4th of January Marc tried to mount the alloy dry sump tank to the dry sump base that Bob Dowen Rally Services already welded in the luggage boot. The four mounting holes in the alloy base plate of the dry sump tank were not above the four mounting bolt holes in the steel base plate. Therefore first trying to fit the bolts, than marking out and filing the holes in the right direction until the 4 bolts fit.

 

In the meantime Joris demounted the spare wheel holder and the alloy diamond plate. Joris glued rubber strips at the alloy diamand plate and mounted everything again. Now there is no room anymore between the plate and the bottom of the luggage boot. And that's why the spare wheel holder sits much firmer in the boot. Marc fitted the battery tray in the boot.

 GRP4 Radiator met ventilator, dop en sensor / GRP4 Radiator, fan and sensor (Photo: Marc van Loon). 

 De radiator is gemonteerd in de body / Radiator assy is mounted in the Escort (Photo: Marc van Loon).

De GRP4 Fabrications dry sump tank is gemonteerd / the GRP4 Fabrications dry sump tank is mounted in the boot (Photo: Marc van Loon).

Het accuframe is gemaakt door Bob Dowen Rally Services. Verstappen in Lierop heeft het mooi mat zwart gespoten. In het weekend heeft Marc, met assistentie van Greetje, het accuframe gemonteerd en de accu erin gezet. Jos maakt nog een steun die de accu gaat vasthouden.

Daarna heeft Marc het aluminium frame voor de benzinepompen gepast. Marc heeft toch de voorkeur voor het monteren van de benzinepompen op zogenaamde trillingsdempers. Deze zorgen ervoor dat niet alle klappen die de auto krijgt 100% aan de pompen worden doorgegeven. Ook wil hij de catch tank van het dry sump systeem monteren aan deze aluminium steun. Scheelt weer een steun (maken). Daarom besloot Marc alle benodigde bevestigingsgaten een andere plaats te geven. Drie gaten voor de benzinepompen, 2 voor de drukregelaar, 2 voor de catch tank, 4 bevestigings gaten en nog wat gaten voor de popnagels (want de steun zit gedeeltelijk boven de chassisbalk). Nog even de steun vastgezet. Daarna nog even het schutbord tussen de motorruimte en de passagiersruimte gekit.

The battery frame is fabricated and welded by Bob Dowen Rally Services and painted matt black by Verstappen, Lierop. In the weekend Marc has mounted the battery frame, with a little help from Greetje, in the boot. Jos wil make a bar to mount the battery firmly in the frame.

Marc has looked for the best place to mount the fuel pumps alloy frame. Marc prefers to mount the fuel pumps on shock mounts. That's advised for mounting these kind of fuel pumps in a rally car. And as there is already a big alloy frame mounted in the boot, it can also be used to mount the alloy catch tank from the dry sump tank to it. That saves making an extra frame. Because some extra space was needed for the shock mounts, Marc had to rearrange the place of the parts. So he drilled 3 holes for the fuel pumps, 2 for the pressure regulator, 2 for the catch tank, 4 for mounting the frame and a few extra holes to pop-rivet the frame to the floor. He uses pop riveting because half of the frame sits above the chassis leg. After all holes were drilled, he mounted the frame to the floor. At last he sealed the fire wall (bulkhead between engine and passenger room) with a white sealant.

 De accu is in het frame geplaatst / The battery is placed in the battery Tray (Photo: Marc van Loon).

De aluminium steun met benzinepompen, drukregelaar en de catch tank van het dry sump systeem / The alloy frame with fuel pumps, pressure regulator and catch tank from the dry sump system (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 11 januari mat Marc de afmetingen van twee slangpilaren: van de aluminium benzinevulopening en van de catch tank van het dry sump systeem. Dan kan hij de benodigde slangen uitzoeken en vervolgens kopen of bestellen. Daarna monteerde hij de trillingsdempers en de benzinepompen. Vervolgens maakte hij twee massakabels voor de benzinepompen en monteerde die ook. Daarna nog de drukregelaar en de catch tank monteren.

Omdat de benzinepompen toch te veel konden bewegen demonteerde Marc op donderdag 13 januari weer alles van de steun. Dat heb je met prototypes... Ook de catch tank beweegt te veel naar Marc zijn zin, daarom boort hij 4 extra gaten in de twee bevestigingsflenzen van de tank. Dan aftekenen op de alu steun, centeren en eerst kleine gaten boren en passen.

In het weekend boort Marc de gaten voor de vier kleine trillingsdempers die de catch tank vasthouden. Vervolgens alles weer monteren. Nu de twee benzinepompen op drie grote(re) trillingsdempers zijn bevestigd, bewegen ze veel minder. Ook monteerde Marc de eerste twee slangen in de kofferruimte.

De Vlaamse AutoSportfederatie (VAS, www.vas.be) schrijft in haar regelementen: "Niveau indicatoren in de vorm van doorzichtige plastic leidingen, moeten op een dusdanige manier van de kofferruimte worden afgeschermd, zodat deze beschermd zijn tegen losgekomen andere componenten aanwezig in deze ruimte."Daarom ontwerpt Marc op dinsdag 18 januari een aluminium frame dat voor de niveau-indicator bevestigd wordt. Hij zaagt de eerste 5 aluminium hoekprofielen. De eerste steun is gepopt op de bodem van de Escort, de eerste staander is gepopt aan die steun.

In het weekend maakt Marc het aluminium frame af. Op dinsdagavond 25 januari zaagt hij een plaat Polycarbonaat (PC), boort er gaten in en monteert het aan het aluminium frame.

Tuesday the 11th of January Marc started with measuring the dimensions of the push on fittings of the alloy fuel filler and the catch tank of the dry sump system. Than it's possible to search the correct hoses and buy or order them. After that he mounted the shock mounts and the fuel pumps. He also made two earth-cables to earth the fuel pumps (as they are mounted on rubber shock mounts). Than he mounted the cables, the pressure regulator and the catch tank.

But the fuel pumps and the catch tank could move too much according Marc. Therefore he demounted everything again from the alloy frame. That's developing a prototype... So Marc drilled 4 extra holes in the two flanges of the catch tank. Than marking out the holes on the alloy frame, centerpunching, drilling small holes and trying if the holes match.

In the weekend Marc drilled the right holes to mount four shock mounts that will hold the catch tank. Than he mounted everything to the alloy frame again. The fuel pumps are now firmly mounted to the frame, they don't move so much anymore. Marc also installed the first two hoses in the boot.

The Flemish Auto Sport federation (abbreviation: VAS, www.vas.be) writes in her regulations (translated!): "Sight gauges from fuel tanks installed in the boot of the car should be well protected against components that might get loose in that same room." Therefore Marc started on tuesday to design an alloy frame that will be installed in front of the sight gauge. He cuts from an aluminium angle bar 5 pieces. The first piece, a bracket, is pop rivited on the boot floor. The second one, a standard, is pop rivited to that first bracket.

In the weekend Marc finishes the alloy frame. Tuesday evening the 25th of January he cuts a plate Polycarbonate (PC), drills 6 holes in it en mount it to the alloy frame.

De vulopening van de benzinetank gemonteerd aan de Escort / the alloy fuel opening mounted on the Escort (Photo: Marc van Loon).

Benzinepompen, drukregelaar, catchtank en accu geplaatst / Fuelpumps, pressure regulator, catch tank and battery installed (Photo: Marc van Loon).

 

Aluminium frame geïnstalleerd voor de niveau-indicator van de benzinetank / Alloy frame installed to protect the fuel tank gauge (Photo: Marc van Loon).

De dry sump tank staat ook weer op zijn plaats. De eerste benzineleidingen zijn gemonteerd aan de pompen, aan de "driesprong" en aan de druk-regelaar. Donderdag 10 Februari knipte Marc een rubberen mat die in de metalen steun ligt waarop de accu staat. Ook tussen de accu en de twee bevestigingssteunen zit een rubberen strip om de accu te beschermen tegen trillingen en schokken. De accu is bevestigd met een hele mooie aluminium steun die Jos thuis gemaakt heeft. Heel sterk en toch licht. Ook onder die steun zit een rubberen strip die ook meteen de plus-pool afdekt. 

The dry sump tank is mounted in place again. The first fuel hoses are connected to the fuel pumps, to the metal Y-piece and to the fuel pressure regulator. Thursday the 10th of February Marc cut a rubber mat to fit between the battery and the battery holder. He also cut two rubber strips that protect the battery from rubbing against the metal mounting brackets. The battery is mounted with a nice alloy clamp fabricated by Jos. Very strong, but light weight. There is also a rubber mat between the clamp and the battery for protection. It also covers the plus terminal.

 De eerste benzineleidingen zijn aangesloten / The first fuel hoses are connected (Photo: Marc van Loon).

Zaterdag 12 Februari werkten Marc en Marcel aan de Escort. Ze begonnen met het demonteren van de achteras. De achterwielen zaten erg vast, zelfs de luchtsleutel kreeg niet alle wielbouten los. Maar na wat krachtsinspanningen waren de wielen eraf. Dan de bladveren nog los maken en de standaard achteras kan eronderuit. Voordat de GRP4 Fabrications historische Atlas as onder de Escort wordt geplaatst, maken ze eerst nog een foto van de as. Daarna zetten ze de achteras alvast onder de Escort. Tenslotte bekeken ze nog alle delen van de groep 4 achterwielophanging die ze nog moeten monteren.

Saturday the 12th of February Marc and Marcel worked on the Escort. They started with demounting the complete rear suspension. Some of the wheel nuts were hard to get loose. But after a few attempts the wheels were off. Than removing the leaf springs and the standard rear axle could be removed. Before putting the new GRP 4 Fabrications historic Atlas axle under the Escort Marc made a few pictures. Than they installed the rear axle under the Escort on 2 axle stands. At last they looked at all group 4 parts of the rear wheel suspension that they have to mount on the Escort.

 GRP4 Fabrications historische achteras / GRP4 Fabrications historic rear axle (Photo: Marc van Loon).

 

Op dinsdag 15 februari hielp Marc eerst René met de montage van de versnellingsbak onder de groep 2 Escort. Daarna monteerde Marc de "slipper spring kit" onder de Escort body. Vervolgens ging hij de bladveer "shackles" schuren en de as en draad afplakken.

Op zaterdag 19 februari sleutelden Marc en Marcel weer aan de Escort. Deze keer demonteerden ze de gehele voorwielophanging. Eerst het stuur en de stuurstang eruit, dan de stabilisatorstang los, de bouten van de motordrager en tenslotte de toplagers van de veerpoten. Samen pakken ze dan de gehele voorwielophanging in één keer onder de Escort uit.

On Tuesday the 15th of February Marc first helped René with mounting the gear box on the group 2 Escort again. Than he mounted the slipper spring kit under the Escort body. After that he took the rear spring shackles and sanded them first. He masked the axle and the thread with masking tape.

On Saturday the 19th of February Marc and Marcel worked on the Escort again. This time they demounted the complete front suspension. First the steer and the steering column, than the anti roll bar, the bolts of the standard cross member and at last the bolts of the top mounts. Together they guided the complete front suspension out of the Escort in one piece! 

De standaard voorwielophanging zal worden verwijderd / The standard front suspension will be removed (Photo: Marc van Loon).
Ook de standaard motordrager en het standaard stuurhuis zal vervangen worden door rallyproof alternatieven / Also the standard cross member and steering rack will be replaced by rally proof alternatives (Photo: Marc van Loon).

De gehele voorwielophanging in één stuk gedemonteerd / the standard front suspension demounted in one piece (Photo: Marc van Loon).

De rubber bussen zijn gemonteerd in de gegalvaniseerde "4 link" stangen. En ook de stangkoppenlagers zijn gemonterd in de stangen.

The rubber bushes are mounted in the 4 link zinc plated bars. Also the rose joints are mounted in the bars.

 Marcel monteert de rubber bus in de stang / Marcel pressed the rubber bush in the bar (Photo: Marc van Loon).

 Eén rubber bus is gemonteerd / one of the rubber bushes is mounted in the bar (Photo: Marc van Loon).

 Ook de stangkoppenlagers zijn gemonteerd / Also the rose joints are mounted in the bars (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 22 februari is het oude onderstel gedemonteerd. De oude fuseearmen zijn bijvoorbeeld nog steeds goede spareparts voor de groep 1 Escort RS2000!

Marc heeft ook nog enkele andere rally-onderdelen besteld bij GRP4 Fabrications. De onderdelen kwamen goed verpakt en heel snel binnen! Deze zullen de komende weken ook gemonteerd worden op/onder de Escort.

Dinsdag 1 maart demonteerde Marc de voorste alu beugels voor de carterbeschermplaat en de beide framepjes voor de bevestiging van de stabilisatorstang. Achter die gedemonteerde onderdelen was de Escort nog menie-roodbruin. Ook waar de motordrager aan de carosserie vastzat en waar de toplagers gemonteerd waren is deze rode kleur nog te zien. En ook bij de achterwielophanging, waar de bladveren gemonteerd waren, zijn nog een paar plekjes donkerder. Die plekken heeft Marc alvast mooi glad geschuurd om de volgende keer te spuiten.

In het weekend heeft Marc 2 sets bladveer-beugels en een paar top lagers ontvet en voorzien van enkele lagen zinkspray. Daarna heeft hij de de nog rode menie plekken op de Escort gespoten met een witte primer. Na twee lagen en enkele uren drogen spoot Marc er nog een laag Diamond White op.

Thuesday the twentysecond of February the old front suspension is demounted in pieces. The old track control arms for instance are still good spares for the group 1 RS2000.

Marc has ordered some other rally parts at GRP4 Fabrications. The parts were delivered very well packed and fast! The next weeks these will be mounted on the Escort as well.

Tuesday the first of March Marc demounted the alloy brackets for the sump shield and two brackets where the anti roll bar is mounted to. Behind these parts the Escort was still red (of the red lead). You can also see this red color where the X-member was mounted to the chassis and where the top mounts where bolted to the inner wing. Also where the leaf springs were mounted the Escort wasn't white. So Marc sanded already those spots to paint them next time.

During the weekend Marc prepared two sets of leaf spring shackles and two top mounts and gave the parts a few layers of zinc spray coating. After that he gave the red lead spots on the Escort two layers of white primer. After a few hours drying Marc added a layer of Diamond White.

 De rode menieplekken geschuurd / The red lead spots are sanded (Photo: Marc van Loon).

 Leaf spring shackles and top mounts painted in primer (Photo: Marc van Loon).

 Top mount gespoten in primer / Top mount painted in primer (Photo: Marc van Loon).

Woensdag na carnaval sleutelden René en Marc weer. René aan de Escort groep 2 en Marc aan de Escort body. Marc monteerde de onderste haakse slangpilaren aan de benzinepompen, maakte de benzineslangen van de benzinetank naar de pompen en zette ze vast met slangklemmen. De shackles en de top mounts kregen nog een laag zwarte verf. Ook monteerde hij nog de kofferbakrubber. In het weekend kregen die delen nog een laag zwarte verf. Daarna monteerde Marc de aluminium bumpersteunen (GRP4 Fabrications) en boorde hij gaten in de polyester "quarter bumpers". Beide bumpers werden al even snel bevestigd op de Escort om te kijken of ze goed passen. De knipperlichten moeten er nog een keer ingeknutseld worden en ze moeten nog mooi matzwart gespoten worden.

Wednesday the 9th of March René and Marc were working on the rally cars again. Marc mounted the 90 degrees fuel pump unions to the fuel pumps, he cut two fuel hoses to the correct length and mounted them from the tank to the fuel pumps with good hose clamps. The shackles and the pair of top mounts got a layer of black paint. He also mounted a new boot seal. During the weekend all the shackles and top mounts got an extra layer of black coating. Marc also mounted alloy front bumper mounting brackets (GRP4 Fabrications). After that he drilled the holes in the fibreglass quarter bumpers. Both quarter bumpers are mounted on the Escort just to watch if they fit. The indicators will be mounted to the bumpers and the bumpers have to be sprayed matt black an other time.

  De benzinepompen zijn aangesloten / The fuel pumps are connected to the fuel tank (Photo: Marc van Loon).

 Quad bumpers are mounted (loose) to the car (Photo: Marc van Loon).

Tijdens het rallyseizoen 2011 eiste de RS turbo (helaas) bijna alle aandacht voor zich op. Maar nu het seizoen voorbij is en René bezig was met de RS turbo, kon Marc weer met deze Escort RS2000 verder. Omdat de polyester achterbumper los op de RS2000 lag, begon Marc daarmee. In de bumper zat niet één gat. Dus ging Marc eerst vier gaten boren voor de montage van de bumper. De twee bumpersteunen komen van de originele achterbumper. Eén ging makkelijk los, bij de ander moest de bout door-geslepen worden. Daarna monteerde hij de bumper los op de auto. De gaten voor de kentekenverlichting ontbraken ook, dus begint Marc die ook te maken.

During the 2011 rally season the RS turbo (unfortunately) claimed all the attention. But now the season is over and René working on the RS turbo, Marc could continue with the Escort RS2000. The fibreglass rear bumper was lying on the Escort, so Marc started with that part. There wasn't one hole in the bumper, so he started with drilling 4 mounting holes. The two bumper supports were demounted from the original rear bumper, one with the help of a grinder. After that he mounted the bumper loose to the Escort. The holes for the licence plate lights were also not present in the glassfiber bumper. So Marc started with drilling holes!

 Kentekenverlichting gemonteerd, licence plate lights mounted (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 8 november gaat Marc weer verder met de kentekenverlichting. De gaten worden met een vijl groter gemaakt en met verschillende keren passen ontstaan de gaten voor de kentekenverlichting. Nu kan de bumper weer gedemonteerd worden, want de originele bumpersteunen hebben nog aandacht nodig. Allereerst start Marc met het stralen van de beide steunen, totdat ze weer helemaal blank zijn. Nu komt er ook een "L" en op de andere steun een "R" tevoorschijn! Da's handig. Na het stralen ontvangen de steunen een laagje zinkspray.

Tuesday the 8th of November Marc continues with the licence plate lights. The drilled holes are filed to the right dimensions until the lights fitted well. Than the rear bumper was demounted again, because the bumper supports need a little attention as well. Marc started with giving them a sand blast threatment. Now a "L" and ön the other support a "R" mark could be seen! That's convenient. Direct afterwards they got a layer of zinc spray to prevent them getting rusty. 

 De achterbumpersteunen gestraald / The rear bumper supports are sand blasted (Photo: Marc van Loon).

 De achterbumpersteunen zijn net gespoten / The rear bumper mounts just received a layer of zincspray (Photo: Marc van Loon). 

Voordat de bumpersteunen zwart worden gespoten, moeten ze lichter gemaakt worden. 15 November boort Marc drie gaten in elke steun en verzinkt de gaten aan beide kanten. Standaard hebben de steunen al een paar schuine kanten (zie foto). De twee vierkante hoeken kunnen dus ook afgeschuind worden, daarom zaagt Marc daar ook nog iets af. Daarna vijlen en dan krijgen de steunen weer een laagje zinkspray. 17 November krijgen de steunen nog een laag primer. Daarna gaat Marc verder met de interieurruimte van de Escort. Waar normaal de kachel zit gemonteerd, is de auto nog niet gespoten. Daar gaat Marc nog eerst even wat vliegroest wegschuren. Ook waar het metalen dashboard (standaard) vastgelast is aan de carosserie zit wat roest. Dat moet nog weggeschuurd worden en gespoten worden, voordat de opbouw kan beginnen. 19 November krijgen de steunen de laatste laag matzwarte verf. 22 november heeft Marc de achterbumper geschuurd en vervolgens voorzien van een laagje matzwarte verf. Daarna monteerde Marc alvast de bumpersteunen aan de Escort Tenslotte schuurde Marc nog even een paar plekken onder het dashboard.

The rear bumper supports have to diet, before they will be sprayed black. The 15th of November Marc drills 3 holes in both supports. The holes were also bevelled at both sides, so even more weight reduction. Standard two corners of the supports are already cut. So the two other corners can be cut as well with a saw. The corners are filed and than the supports get a layer of zinc spray. On the 17th of November Marc gives the supports a layer of primer. Than Marc starts with the interior of the Escort. Under the dashboard, were the heater was mounted, the car isn't sprayed yet and a little bit of rust has to be sanded. Also were the metal dashboard is (standard!) welded to the body there is a little rust. That has to be sanded and painted before the buidling in the interior can start. The 19th of November both supports are sprayed black. The twenty second of November Marc sanded the rear bumper and gave it a layer of matt black paint. After that he mounted the two lightweight black bumper supports on the Escort. Finally he sanded a few rusty spots under the dashboard.

Links de lichter gemaakte achterbumpersteun, rechts de nog originele steun. De afgezaagde hoeken zijn duidelijk te zien. / At the left the modified rear bumper support, at the right the still original support. The cutted corners are easy to see. (photo: Marc van Loon).

Eén van de lichtgewicht zwarte bumpersteunen gemonteerd op de Escort / One of the lightweight black supports is mounted on the Escort (Photo: Marc van Loon).

Dinsdag 29 november gaat Marc verder met het plaatwerk onder het dashboard. Eerst nog even schuren, dan het interieur stofzuigen, het dashboard en de kooi afplakken en ontvetten met terpetine. Dan is het tijd om de geschuurde plekken een laagje zinkspray te geven.

Tuesday the 29th of November Marc continues with the sanding under the (metal!) dashboard. After that he vacuum cleanes the interior, protects the outside of the dashboard and the cage. Than it's time to give the former rusty spots a layer of zinc spray.

De ruimte onder het dashboard is geschuurd en heeft een laag zinkspray gekregen / The space under the dashboard is sanded and received a layer of zinc spray coating (Photo: Marc van Loon).

In het weekend heeft Marc de ruimte onder en achter het dashboard schoongemaakt en gespoten in een laag (witte) primer. Nadat die droog was kreeg hij nog een laag witte verf "diamond white"! 

In the weekend Marc has cleaned the space under and behind the dashboard and gave it a layer of (white) primer. After the primer has dried he gave the space a topcoat of "diamond white"!

De ruimte onder het dashboard heeft een laag witte primer gekregen en een laag witte verf / the space under the dashboard has received a layer of (white) primer and a layer of "diamond white" (Photo: Marc van Loon).

De matzwarte achterbumper had een paar zakkers in de lak zitten. Marc heeft die dinsdag weggeschuurd met schuurpapier 400. Daarna heeft hij de bumper nog een nieuwe laag matzwart gekregen. Woensdag heeft hij de bumper gemonteerd en ook de kentekenverlichting zit er weer in.

Het volgende deel wat gemonteerd wordt aan de Escort is de GRP4 Fabrications "World Cup Cross Member". Cross member is letterlijk vertaald dwarsbalk en dat is het eigenlijk ook. Een dwarsbalk van links naar rechts waaraan de twee fuseearmen, het stuurhuis en de motorsteunen worden bevestigd. De 4 bussen waarin de bouten komen heeft Marc nog even gevijld en dan gepast met de juiste (Engelse!) bouten. Helaas had Marc maar twee gebruikte liggen, dus moet hij nog enkele nieuwe bestellen!

The matt black rear bumper displayed some curtaining. Therefore Marc sanded the rear bumper again with a fine sandpaper (number 400). Thereafter the bumper received a new layer of matt black paint. Wednesday the bumper is mounted on the Escort and also the licence plate lights are mounted again.  

Next part to be mounted on the Escort is the GRP4 Fabrications World Cup Cross Member. The track control arms, the steering rack and the engine mounts will be connected to this cross member. The four bushes welded in the chassis legs are a bit reworked (because of the painting), so that the bolts will fit in again. Marc has only two bolts in this "imperial" dimension, so he has to order some new bolts again. But the Cross member is already fitted with two bolts on the Escort RS2000!

De achterbumper is matzwart gespoten en gemonteerd op de Escort / the rear bumper is sprayed and mounted on the Escort (Photo: Marc van Loon).

 

De GRP4 Fabrications "World Cup Cross Member" is alvast met twee bouten gemonteerd / The Grp4 Fabrications World Cup Cross Member is already mounted with just two bolts to the Escort. (Photo: Marc van Loon).

Dinsdagavond 14 december maakt Marc eerst van karton een plaat die het gat van de kachel moet afdekken. Na wat passen en bijknippen is de kartonnen plaat gereed. Nu wordt hij gekopieerd in aluminium. Daarna gat boren en vastzetten met een "Cleco fastener". Een Cleco fastener kun je het beste voorstellen als een demontable popnagel. Twee gaten bovenop kan Marc niet boren, want de boormachine komt niet zo ver onder het dashboard. Wordt vervolgd! Daarna gaat Marc verder met de voorwielophanging. Allereerst de steun waar de stabilisatorstang en de trekstang aan vast komt te zitten. Na wat passen en andere bouten eruit te draaien, wordt deze gemonteerd, samen met de steun waaraan de carterbeschermplaat komt te hangen. Ook de andere steun is inmiddels gemonteerd. Donderdag 22 december heeft Marc het GRP 4 gaspedaal gemonteerd in de pedal box en alvast 2 gaten iets groter geboord, zodat de pedal box vastgezet kan worden met grotere (metrische) bouten.

Tuesday the 14th of December Marc cuts a almost round cardboard plate that should cover the hole were the heater was mounted. After some cutting the plate is finished. Now it can be copied in aluminium. Then drilling several holes and mounting the plate with cleco fasteners, so it's still possible to demount them and pop rivete them later. Marc can't drill the two holes at the top side, because the electric drill doesn't fit under the dashboard! To be continued! After that Marc starts with the first GRP4 fabrications tension strut body bracket (for the tension strut and the tension strut anti-roll bar). This bracket is bolted to the chassis together with the bracket for mounting the sump shield. Also the other bracket is mounted to the chassis. Thursday 22 December Marc has mounted the grp 4 throttle pedal to the pedal box. Two holes in the pedal box were redrilled to accommodate the bigger (metric) bolts.

De aluminium plaat is tijdelijk gemonteerd met behulp van 8 Cleco fasteners / The aluminium plate temporary mounted in place with the Cleco fasteners (Photo: Marc van Loon).

 

De steun waar de trekstang en de stabilisatorstang aan komt te zitten is gemonteerd op de Escort / The tension strut bracket is mounted on the Escort (Photo: Marc van Loon).

De sterke 12.9 inbusbouten voor de World Cup Cross Member zijn ook binnen gekomen. Zaterdag 24 december heeft Marc de bouten proberen te monteren, maar dat lukte niet meteen. 1 gat kwam niet mooi uit en verschuiven hielp niks. Daarom moest de cross member er weer onderuit en moest Marc er een slobgat bijmaken. Daarna is hij weer gemonteerd en paste perfect.

Eind december heeft Marc de pedalbox nog gemonteerd in de Escort. 3 Januari 2012 sleutelden Glenn, Marc en René weer aan de auto's: Glenn aan de RS turbo groep N, René aan de RS2000 groep 2 en Marc aan de Escort body. Marc ging eerst met de industrieële stofzuiger de spanen opzuigen. Daarna de gaten voor de middenconsole boren en die met Cleco fateners vastzetten aan het dashboard en aan de brede versnellingsbaktunnel. Daarna plaatste Marc ook de behuizing voor de versnelligspook los op de versnellingsbaktunnel. Vervolgens legde Marc ook het kunststof gedeelte weer op het stalen dashboard. Marc demonteerde de originele klokken uit het instrumentarium, zodat alleen de kunststof behuizing overbleef. Daar moeten de speciale toerentalmeter en twee andere klokjes in komen.

The strong Cap head 12.9 high tensile steel bolts for mounting the World Cup cross member have arrived. Saturday the 24th of december Marc has tried to mount the bolts, but the first attempt didn't succeed. One of the bolts did not fit. Therefore Marc had to dimassemble the cross member again and he made a slotted hole. After that the cross member was mounted to the chassis again.

At the end of december Marc mounted the pedalbox in the Escort. The third of January Glenn, Marc and René worked on the rally cars again: Glenn cleaned and sanded some parts of the RS turbo group N, René worked on the braking system of the group 2 Escort and Marc continued the work on the Escort body. After some cleaning he mounted the GRP 4 Fabrications alloy centre dash panel and the gear stick surround (made by Bob Dowen Rally Services) loose in the interior of the Escort body. Than Marc placed the original plastic part on the metal dashboard. Marc demounted the original instruments out of the plastic instrument panel. This panel will contain the special competition instruments (rev counter, oil pressure, etc.) in the near future.

 

De GRP4 Fabrications pedalbox met groep 4 gaspedaal gemonteerd in de Escort / The GRP4 Fabrications pedalbox with GRP4 throttle pedal (Photo: Marc van Loon).

 

 

De aluminium middenconsole (GRP4 Fabrications) en de behuizing voor de versnelligspook los gemonteerd in de Escort / The alloy centre dash panel (GRP4 Fabrications) and the gear stick surround (Bob Dowen Rally Services) mounted in the interior of the Escort body (Photo: Marc van Loon).

 

Het originele kunststof gedeelte ligt nu nog los op het metalen dashboard / the originel plastic part lies now loose on the steel dashboard (Photo: Marc van Loon).

10 Januari ging Marc verder met het nieuwe dashboard. Eerst ging Marc een geschikte plaat zoeken voor de nieuwe instrumenten in te monteren. Niet te zwaar, maar wel sterk en stijf genoeg. Een dunne aluminium traanplaat lijkt een goede keuze! Eerst meten en met een decoupeerzaag een geschikte plaat uit de grote aluminium traanplaat zagen. Vervolgens passen in het kunststof dashboard, aftekenen, contour nauwkeuriger uitzagen en afbramen.

De volgende sleutelavond zaagde Marc met de gatenzaag drie gaten voor instrumenten in de aluminium plaat: voor twee kleine klokjes en een grote toerenteller in het midden. Daarna boorde hij nog twee gaten voor de controlelampjes. Daarna natuurlijk de gaten netjes afbramen. En het middelste gat moest nog even wat groter gemaakt worden!

Nadat de instrumenten nogmaals gepast zijn, schuurt Marc de aluminium plaat en spuit de voorzijde in de primer. Na het drogen krijgt de plaat nog twee lagen matzwart, zodat de kans op reflecties geminimaliseerd wordt.

The 10th of January Marc continued with the new dashboard. First Marc searched for a suitable plate to mount the new instruments in. Not too heavy, but strong and stiff enough. A thin aluminium bulb plate looks a good choice! First measuring the plastic instrument panel and cutting a suitable plate out of the big aluminium bulb plate. Than try to fit the plate, mark out the exact outline, sawing the plate and deburring the edges of the plate.

The next tinker occasion Marc sawed with the holesaw kit three holes in the alloy plate: 2 times a 2 inch hole and one 3 inch hole in the middle for the rev counter. He also drilled two small holes for the pilot lamps. After the cutting and drilling of course deburring the holes. And the 3 inch hole had to become a 80mm hole...

After checking the fit of the instruments, Marc sanded the alloy plate and sprayed the plate in primer. After drying he added two layers of Rally matt black, so the chance of reflections is reduced.

De aluminium plaat die samen met het kunstsstof gedeelte het intstrumentenpaneel zal vormen van de Escort / The alloy plate that together with the standard plastic part will form the instrument panel of the Escort (Foto: Marc van Loon).
De aluminium plaat is Rally-matzwart gespoten. Volgens mij ziet de plaat er in het echt beter uit dan op deze foto... / The alloy plate painted Rally matt black. I think it looks better than on this picture...(Foto: Marc van Loon).

Marc heeft inmiddels alle instrumenten gemonteerd: de grote toerenteller met shift light, de oliedrukmeter, de olietemperatuurmeter en twee controlelampjes. Ook heeft hij nog twee knopjes gemonteerd voor het bedienen / programmeren van de toerenteller.

De 21e februari heeft Marc verschillende onderdelen voor de groep 4 voorwielophanging bij elkaar gezocht en voorgemonteerd.

Marc has mounted all the instruments in the intrument panel: the rev counter with shift light, the oil pressure gauge and the oil temperature gauge. He has also mounted two buttons for the usage and programmi g of the rev counter with shift light.

The twentyfirst of February Marc has picked several parts of the group 4 front suspension and already mounted some parts together.

het instrumentenpaneel met instrumenten erin gemonteerd / The instrument panel with instruments (Foto: Marc van Loon).

 

Wordt vervolgd! to be continued!